News: |
die Klausurergebnisse sind im QIS eingetragen. Die Einsicht findet nächste Woche Montag um 15.30 Uhr in unserem Seminarraum (36-438) statt. |
Vorlesung: |
Montags, 15:30 in Raum 46-210 |
Kontakt: |
Prof. Dr.-Ing. Jens Schmitt |
Diese Vorlesung soll die Aufgaben, der Aufbau und die Arbeitsweise moderner Kommunikationssysteme näher bringen. Insbesondere liegt dabei der Fokus auf der Architektur und den Protokollen, welche heute vor allem im Internet im Einsatz sind. Anhand eines Schichtenmodells, werden von Grundlagen der Datenübertragung (z.B. Signalverarbeitung, Kodierungstheorie) bis zu Anwendungsprotokollen (z.B. HTTP, FTP, SMTP, ...) viele Aspekte vernetzter Systeme behandelt.
Der Vorlesungsaufbau ist dabei wie folgt:
Downloads zu dieser Vorlesung sind nur aus dem Universitätsnetz verfügbar (131.246.*). Um außerhalb des Universitätsnetzes auf das Material zugreifen zu können, nutzt bitte Dienste wie VPN oder SSH.
Titel | Letztes Update |
Folien |
---|---|---|
0. Organisation | 10. April 2018 | |
1. Introduction | 10. April 2018 | |
2. Physical Layer | 13. April 2018 | |
3. Link Layer | 04. Mai 2018 | |
4. Network Layer | 04. Juni 2018 | PDF1 PDF2 |
5. Transport Layer | 12. Juni 2018 | |
6. Application Layer | 28. Juli 2018 |
Die Klausur findet dieses Jahr in die folgenden Terminen statt:
Um an der Klausur teilnehmen zu dürfen benötigt ihr die Zulassung. Voraussetzung um die Zulassung dieses Semester zu erhalten waren:
Wer seine Zulassung schon in einem vergangenen Semester erhalten hat, behält diese natürlich.
Achtung: Wer seine Zulassung nicht hat darf nicht an der Klausur teilnehmen und wird davon zwangsabgemeldet. Falls ihr fragen haben, bitte klärt mit eurem Übungsleiter ab.
Erlaubte Hilfsmittel: nicht-programmierbarer Taschenrechner und ein einsprachiges Wörterbuch.
Zur Klausurvorbereitung bieten unsere Tutoren Yasmina, Martin und Markus eine Recap- und Fragestundensession an. Dabei wird noch einmal im Schnelldurchlauf der gesamte Übungsstoff wiederholt und danach habt ihr die Möglichkeit Fragen zu stellen, die während der Klausurvorbereitung aufgetreten sind.
Der Recap findet am Montag, den 30.07., ab 10:00 Uhr in 48-210 statt und dauert in etwa zwei Stunden. Danach gibt es eine Mittagspause und ab ca. 13:00 Uhr beginnt die Fragestunde.
Wichtig: Die Klausur wird in drei Hörsälen gleichzeitig geschrieben! Die Raumverteilung ist wie folgt:
Die Einsicht zur Klausur "Kommunikationssysteme" wird am Montag, den 13. August, ab 14:00 Uhr im Seminarraum der AG Disco (36-438) stattfinden. Bis dahin könnte Ihr neben dem Büro unserer Sekretärin Anja Gerber (36-430) eine Liste mit den erreichten Punktzahlen in der Klausur finden. Aus Datenschutzgründen muss diese öffentliche Liste stark anonymisiert werden. Deswegen findet Ihr auf der Liste Eure Punktzahl verknüpft mit Eurer KoSy ID, die Ihr während der Probeklausur erhalten habt. Solltet Ihr Eure KoSy ID nicht mehr wissen, kann Euch Euer Tutor weiterhelfen.
Punkte | Noten |
>=80 | 1.0 |
(80;76] | 1.3 |
(76;71.5] | 1.7 |
(71.5;67] | 2.0 |
(67;62.5] | 2.3 |
(62.3;58] | 2.7 |
(58;53.5] | 3.0 |
(53.5;49] | 3.3 |
(49;44.5] | 3.7 |
(44.5;40] | 4.0 |
<40 | 5.0 |
Die 2. Klausur findet am 17.09.2018 um 9 Uhr in Raum 01-106 statt.
Die Klausurergebnisse sind im QIS eingetragen.
Die Einsicht zur Klausur "Kommunikationssysteme" wird Montag, den 24. September, ab 15:30 Uhr im Seminarraum der AG Disco (36-438) stattfinden.
Übungsanmeldung: | ist geschlossen. |
Übungsbeginn: | 4. April Woche (KW 17) |
Downloads zu dieser Vorlesung sind nur aus dem Universitätsnetz verfügbar (131.246.*). Um außerhalb des Universitätsnetzes auf das Material zugreifen zu können, nutzt bitte Dienste wie VPN oder SSH.
# | Termine | Letztes Update | |
---|---|---|---|
1 | KW 17+18 | 20.April | |
2 | KW 19+20 | 15.Mai (minor updates) | |
3 | KW 21+22 | 18.Mai | |
4 | KW 23+24 | 05.Juni (minor updates) | |
5 | KW 27+28 | 29.Juli |
Die Zwischenklausur findet dieses Jahr in einem Peer-Review-Modus statt, d.h. ihr korrigiert euch gegenseitig unter Anleitung. Ablaufen wird das Ganze wie folgt:
1. Die Zwischenklausur wird in den Übungen vom 19. bis 21. Juni geschrieben. In der Woche danach, d.h. in den Übungen vom 26. bis 28. Juni werden die Klausuren dann von den Studenten (unter Anleitung) korrigiert. In den Übungen vom 03. bis 05. Juli könnt ihr dann eine halbe Übung lang Einsicht in eure korrigierte Klausur nehmen und die Korrektur überprüfen. Falls ihr in einer der Wochen nicht an eurem Termin teilnehmen könnt, müsst ihr in der gleichen Woche in eine der anderen Gruppen gehen.
2. Jeder Student bekommt eine eindeutige Teilnehmernummer (KoSy ID) zugewiesen, die er dann auf seiner Klausur einträgt. Auch beim Korrigieren schreibt ihr eure Nummer in das entsprechende Feld vorne auf der Klausur. Damit ist zum einen gewährleistet, dass wir überprüfen können, wer geschrieben und korrigiert hat und zum anderen wird der Korrektor/in nicht wissen, wer die Klausur geschrieben hat (und umgekehrt).
3. Um die Zulassung zu erhalten muss jeder Student a) mitschreiben b) mitkorrigieren und c) 25% der Punkte bekommen. Das Ganze wird danach anhand der Teilnehmer/Korrektornummern überprüft.
4. Sollte in der Einsicht jemand mit der Korrektur berechtigt nicht einverstanden sein bzw. herausfinden, dass der Korrektor unfair/böswillig korrigiert hat, wird das Problem an Prof. Schmitt persönlich übergeben und es kann zum Verlust der Zulassung des Verursachers führen.
5. Um die Distanz zwischen Korrektor und Schreiber zu maximieren, vermischen wir die Klausuren über die verschiedenen Übungsgruppen zur Korrektur. Wir werden aber danach dennoch Stichprobenartig überprüfen, ob korrekt korrigiert wurde. Sollten wir Klausuren finden, bei denen offensichtlich absichtlich zu viele Punkte vergeben wurden, wird der Fall an Prof. Schmitt übergeben und der Korrektor verliert die Zulassung.
Bringt für die Klausur bitte einen nicht-programmierbaren Taschenrechner mit (normaler Schulrechner). Außerdem gelten während dem Schreiben, Korrigieren und Einsehen Klausurbedingungen. Wer beim Schummeln, Fotografieren, etc erwischt wird verliert sofort die Zulassung.
Exam: |
In order to register for the exam, please contact our secretary Mrs. Gerber (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., room 36/430) |
Lecture: |
Tuesdays, 11:45-13:15 in 36-438 |
Exercises: |
Fridays (announced via KIS), 15:30 in 36-438 |
Contact: |
Prof. Dr.-Ing. Jens Schmitt |
The objective of this lecture is to introduce the basics of performance management in communication networks on multiple time-scales. The contents are as follows:
The slides are only accessible from within the university network (131.246.*). You can use SSH or VPN for remote access.
Chapter | Title | Last Update | Slides |
---|---|---|---|
0 | Organization | April 16, 2018 | |
1 | Introduction | April 16, 2018 | |
2 | Long-Term Performance Management | April 17, 2018 | |
3 | Medium-Term Performance Management | May 11, 2018 | |
4 | Short-Term Performance Management | July 10, 2018 | PDF uncorr.-vs-indep. MG1 |
The exercise sheets are only accessible from within the university network (131.246.*). You can use SSH or VPN for remote access.
Exercise | Time | Download |
---|---|---|
1 | May 4 at 15:30 | PDF ex_1_data_1.dat ex_1_data_2.dat positions.txt Solution (1-2) |
2 | May 25 at 15:30 | PDF Solution (1-3) PrimalDualRelation |
3 | June 8 at 11:45 | PDF Solution (1) |
4 | July 6 at 15:30 |
News: | The Presentation Day is on Monday, July 2 in our seminar room (36-438) |
Level: | Bachelor (89-4111) / Master (89-4271) |
Contact: | M.Sc. Paul Nikolaus and follow us on Twitter |
Kick-off Meeting: | April 23, 5.15pm |
Registration (FCFS): | April 24, 4am - 11:59pm |
Visualization Mock-up: | May 7, 11:59pm |
Visualization First Version: | May 28, 11:59pm |
Report & Presentation First Version: | June 18, 11:59pm |
Final Visualization, Report, Presentation: | June 25, 11:59pm |
Presentation Day: | July 2 |
Each seminar participant will give a talk that should not exceed 30 minutes. In these 30 minutes, the students should a) present their topic and b) give a short demonstration of their visualization.
The presentations will be held in our seminar room room 36-438 starting from 9am. The tentative schedule for the presentation day is as follows:
ID | Time | Student | Title |
---|---|---|---|
09:00-10:20: Security | |||
S2 | 09:00-09:30 | Manish | Distance-Bounding Protocols |
S3 | 09:40-10:10 | Lukas | An Intrusion-Detection Model |
Please register in order to participate in this year's seminar. The registration will open on April 24 at 4am and will close on the same day at 11:59pm. No registrations will be accepted after the deadline has passed. 6 topics will be available and the registration is on a first-come first-served basis. As soon as the 6 topics are assigned, the registration will be closed. However, if there are no topics available anymore, you can send an email to This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. to be put on the waiting list. Please include your three favorite topics and your study program in your email.
You can register for the seminar here:
Seminar Registration (only from within the Uni network/VPN)
The DISCO group offers a seminar with focus on performance and security aspects of communication networks this summer. You will practice a literature research, give a scientific presentation and implement a visualization. All of them are equally important to your grade. The presentations have to be supported by an interactive visualization of an important aspect of your paper.
Here is the list of papers for this year's seminar. Note that this list is tentative and may be subject to changes:
ID | Author(s) and Title | Student | Supervisor | |
---|---|---|---|---|
Performance | ||||
P1 | Shannon: Communication in the Presence of Noise | Carolina | ||
P2 | Crovella et al.: Self-Similarity in World Wide Web Traffic | Paul | ||
P3 | Kleinrock: Packet Switching in Radio Channels: Part I - CSMA | Paul | ||
Security | ||||
S1 | Dijkstra: Guarded Commands, Non-Determinacy and Formal Derivation of Programs | Junhan | Carolina | |
S2 | Brands et al.: Distance-Bounding Protocols | Manish | Matthias | |
S3 | Denning: An Intrusion-Detection Model | Lukas | Matthias |
We have added a guideline for the final report.
Or follow #PEDSproject and @DISCO_Teaching.
This year's project will be about simulating a queuing network and evaluating its performance. Queuing networks are an essential component of our communication and a model close to reality is an important, yet challenging subject.
An important aspect will be the construction of particular modules of which the network will be composed. We plan to implement arrival (memoryless, self-similar) traffic and scheduling properties (FIFO, priority queue) in order to mimic different kinds of networks.
Official module entry: [89-4245] INF-42-45-L-6
Class time | Title | Slides | Homework |
---|---|---|---|
Nov 22, 5.30pm | Kickoff Meeting | ||
Jan 10, 3.30pm | I. Introduction to Queueing Theory | ||
Jan 17, 3.30pm | II. Limited Buffers and Multiple Servers | ||
Jan 24, 3.30pm | III. Queueing Networks | ||
Jan 31, 3.30pm | |||
Feb 7, 3.30pm | IV. Intro to Stochastic Network Calculus | ||
Feb 16, 3.30pm | V. SNC-e2e Analysis | ||
Feb 21, 3.30pm | Final Presentation |
All the solutions have to submitted until next week's Tuesday, 11.59pm.
You can find a guideline for the final report here (PDF). Deadline is March 8, 11.59pm.
The project will be presented on Monday, March 5, starting at 2pm.
Team CHIP:
Sachinkumar Bavikatti Mallikarjun |
Marco Meides |
Junhan Sui |
Team DALE:
Kevin Kirsch |
Deepak Paramashivam |
Yash Rohilla |
Alexander Scheffler |
Previous programming knowledge is required (we will use C++). You should also be interested in queuing networks ;-)
It will be a group project. We will decide on the group sizes based on the number of participants.
We will conduct an oral examination on March 9 in room 36/429 (Prof. Schmitt's office).
The objective of this lecture is to introduce the art of performance-related modeling of distributed systems. We will use worst-case assumptions in order to obtain robust results.
Please register here in order to get lecture updates via email!
Lecture: |
Two consecutive lectures every Friday in 48-453 |
Contact: |
Dr.-Ing. Kai Lampka |
The lecture material is only accessible from within the university network (131.246.*). Please use SSH or VPN for remote access.
Steffen's WoCADS-script (Lecture 16/17): PDF (last update: January 26, 2018)
Title | Last Update | Slides |
---|---|---|
Motivation, PI-Problem | November 17, 2017 | PDF, PDF |
Introduction | November 17, 2017 | |
MinPlusAlgebra | November 17, 2017 | |
Network Calculus Part I | November 17, 2017 | |
Network Calculus Part II | December 1, 2017 | |
Network Calculus Part III | December 1, 2017 | |
Timed Automata | January 19, 2018 |
We strongly recommend you to work on the exercises, since they are crucial to get a good grasp on math-heavy lectures. Moreover, exercise content can and will be part of exam.
Please download and install UPPAAL and MATLAB (the university has a licence, see therefore the RHRK Downloads from within the university network). MATLAB is necessary for the RTC Toolbox.
Exercise | Day of Presentation |
---|---|
Nov 24 | |
Jan 19, see Timed Automata Templates |
We offer a variety of bachelor and master theses at any point in the academic year. Also check out some of our completed theses. Read more...